077-5509948 יצירת קשר שאלון מבדק חדירה תחת מתקפת סייבר?

בית הספר המקוון וסיכוני הסייבר – 4 דרכים להגן על התלמידים

כאילו המגיפה עולמית, הכלכלה הלא יציבה ואי השקט החברתי לא הספיקו לנו ההורים והמורים, כעת יש דאגה נוספת ממנה אסור לנו להתעלם: בטיחות סייבר או ליתר דיוק סיכוני סייבר. סכנות סייבר תמיד היו, אך בשנת 2020 הם הרקיעו שחקים, אותה שנה שילדינו החלו בלימודים מקוונים של ימים שלמים אל מול המחשב ולהעסיק את עצמם ביישומים דיגיטליים נוספים.

למרות שהדבר האחרון בו רובינו מעוניינים הוא דאגה נוספת והתחושה היא שכל מה שאנחנו רוצים לעשות הוא לעצום את העיניים, לטמון את הראש בחול כמו בת יענה ולהתעלם מהבעיה, חשוב לדעת שיש תקווה. שכן, ניתן להפחית ביעילות את סיכוני הסייבר לילדים באם יודעים מה לעשות. בכדי לעזור לכם במשימה זו, רשמנו עבורכם המורים וההורים 4 טיפים שמטרתם עולם מקוון בטוח יותר עבור ילדכם.

תקנות הגנת הפרטיות GDPR

 1 – הגבירו את המודעות שלהם

הצעד הראשון יהיה לגרום לילדים להיות מודעים לנושא הבטיחות באינטרנט. קחו בחשבון שבהחלט יש מצב שהילדים אינם מודעים לכך שיש סיכונים מקוונים ושיש אנשים שיכולים להשתמש בטכנולוגיה למטרת מניפולציה וביצוע פשעים. לכן, הדבר הראשון אותו יש לעשות הוא להיות כנים עם הילדים.

יש להתאים את השיחה על סיכונים דיגיטליים לגיל הילד ורמת הבשלות שלו. יש לנהל עם הילד שיחה על הבסיס של הדברים. כלומר, יש להסביר לו מהו מידע אישי ושאסור לו לשתף במידע אישי באינטרנט ללא רשות ההורים. יש להסביר לילדים שמי שמצ'וטט איתם דרך המחשב ומציג את עצמו כאדם מסוים אינו בהכרח אותו אדם ולמרות ששיחה ברשת או תוך כדי משחק במחשב, יכולה להיות מהנה ולהיראות תמימה, יכול להיות שזו אשליה ושיחה זו יכולה לפגוע באופן זה או אחר בילד ובסביבתו.

ראו גם: תקנות הגנת הפרטיות אבטחת מידע

עזרו לילד שלכם להבין שקיימת סכנה ברשת ושנורה אדומה צריכה להידלק כשהוא חש במשהו מוזר.יש לעודד את הילדים להיות סקרנים בכל הקשור אל בטיחות סייבר והגנה על עצמם (ראו גם: ניהול סיכוני סייבר). לאחר מכן, יש לעזור להם לבצע הערכה של רמת הסיכון שלהם ברשת. נכון להיום יש כלים חינמיים ברשת אשר יכולים להפוך את המשימה לפשוטה ביותר, כמו למשל S2Me אשר מאפשר ניקוד שמשקף את רמת הסיכון של האדם ובנוסף מפת דרכים לשיפור האבטחה על בסיס ציון זה. זוהי נקודת התחלה נהדרת בכדי לראות באיזו נקודה נמצאים וכמה רחוק צריך ללכת על מנת להגן על עצמם בצורה נאותה.

2 – סומכים על אנשים אך לא מוותרים על אימות נתונים

כשאנחנו מלמדים ילדים ובני נוער על בטיחות סייבר, אנחנו רוצים להעצים אותם ולא להבהיל אותם. זו הסיבה שלהגיד משפט כמו "לרוב האנשים שמשתמשים באינטרנט אין כוונות רעות, אבל יש כאלה", משפט זה יכול להיות מועיל ביותר. בנוסף, יהיה זה רעיון טוב ללמד אותם אמון המשולב באימות.

ללמד ילדים לברר עם מי הם משוחחים ולאמת שאותו מידע שהם מקבלים אכן אמיתי ובתוקף היא מיומנות חיים בסיסית וחיונית בשנת 2021.  קחו בחשבון ששהות ברשת תהיה חלק בלתי נפרד מחייהם ולכן חשוב ללמד אותם לא ללחוץ על קישורים שאינם רלוונטיים לפעילות שלהם ברשת ושחשוב שירימו טלפון  וזאת על מנת לוודא שאותו אדם שביקש מהם מידע אישי באמצעות דוא"ל, הוא אכן אותו אדם. דבר זה תקף גם לגבי מיילים מדמות סמכותית או חבר. תמיד יש לוודא את הדברים.

ילדים צעירים צריכים לבקש עזרה מהורה או ממורה, בעוד שילדים גדולים יכולים ללמוד לאמת את הדברים בעצמם. אם למשל הבקשה הגיעה באמצעות שירות העברת הודעות, הם יכולים לאמת אם הבקשה לגיטימית וזאת באמצעות שליחת דואר אלקטרוני לאותו אדם. או אם הבקשה הגיעה באמצעות דוא"ל, ניתן לשלוח לאותו אדם הודעת טקסט כדי לוודא שהיא באמת ממנו או מאותו ארגון.

קחו בחשבון שנכון להיום ילדים מתחילים להיות מעורבים בעולם האונליין בגילאים צעירים מאוד. בהתחשב בכך, עלינו להבטיח שהם ידעו להגן על עצמם מגיל צעיר מאוד. לשם כך עלינו ללמד אותם לחשוב בצורה ביקורתית על כל אותם מסרים בהם הם נתקלים, אם מדובר על כותרות, מסרים פרסומיים ותקשורת עם אנשים אחרים – ידועים ובלתי ידועים.

3 – התחילו שיחות על אתיקה דיגיטלית בשלב מוקדם של חייהם

אתיקה דיגיטלית היא מעבר לידע הקשור אל הידע הבסיסי בנושא אבטחה והיא כוללת נושאים כמו למשל רמאות מקוונת, פרסום מידע רגיש או פרסום של תמונות השייכות למישהו אחר. קחו בחשבון שלעיתים קרובות הילדים לא מודעים לכל הקשור אל מוסר מקוון אלא אם נכלול את העניין בשיחות קבועות באמצעותן נעזור להם להבין מהו מידע פרטי. (שמות בית ספר, מידע פיננסי, רשומות רפואיות) ואת כל אותם הדברים שיכול להיות שילד לא מחשיב כמידע אישי, כמו למשל תמונות של אמא בבגד ים בחוף הים וכו'. אתיקה היא מושג לא פשוט עבור על אחד ולכן חשוב שנעזור לילדים שלנו להבין מה לא לשתף ולמה לא לשתף את אותם הדברים.

חשוב ללמד את הילדים שיש אזורים אפורים מסוימים בהיבט האתי ושהם צריכים לפנות אליכם או אל אדם מבוגר אחר עליו הם סומכים כאשר הם נתקלים באלו ויש להם שאלות לגבי העניין. ככל שנתחיל לשוחח עם התלמידים על אתיקה דיגיטלית כמה שיותר מוקדם, כך הם גם יחושו בנוח לפנות אלינו עם חששות שהם מתבגרים.

4 – עבדו ביחד בכדי ליישם אמצעי אבטחה בסיסיים

בנוסף לשלושת הצעדים הקודמים עליהם המלצנו למורים ולהורים, יש לקחת בחשבון שההורים צריכים לעבוד עם ילדיהם ולנקוט באמצעי אבטחה יעילים בכדי לשפר את אבטחת המידע בבית. אנו ממליצים להתחיל עם הצעדים האלו:

  1. בעת התקנת נתב ה- WiFi , יש לנות סיסמה מיד ולוודא שמעדכנים את החומרה באופן קבוע. כמו כן, יש להגדיר, כך שאנשים אשר מתארחים בביתכם יוכלו להשתמש ב- WiFi שלכם מבלי להגדיר את רת האיום על הרשת הביתית.
  2. יש להפעיל בקרת הורים במכשירים בהם הילדים משתמשים וליידע אותם מדוע נקטתם בפעולה זו. למרות שייתכן שהם לא יאהבו זאת, חשוב שיבינו למה זה הכרחי.
  3. תמיד יש להגדיר סיסמה לסמארטפונים ולטאבלטים שלכם. חשוב שלא "תמחזרו" סיסמאות ישנות ושתמיד תקפידו לשלב בהם אותיות רישיות וקטנות, תווים מיוחדים ומספרים.
  4. צמצמו את מספר הספקים איתם אתם עובדים ותמיד תבררו עם עצמכם האם אתם באמת זקוקים לאותה אפליקציה או כלי מסוים טרם אתם מורידים אותו למובייל או למחשב.

תמיד חשוב לזכור שבטיחות סייבר מסתכמת בזיהוי, הערכה והפחתת סיכון, ולא ביטול של הסיכון. על ידי כך שאנחנו מלמדים את התלמידים שלנו להבין מהן סכנות דיגיטליות, לסמוך אך לאמת, לאמץ אתיקה מקוונת ולהציב אמצעי אבטחה, אנו מלמדים אותם כיצד להגן על עצמם כאשר הם משתתפים בשיעורי ביה"ס מקוונים ומעצימים אותם.

שירותים נוספים הניתנים ע"י חברת Cybersafe